Ja no hi ha lluernes en les nits d’estiu
Al final del carrer Sant Ramon hi havia un dacsar que en les nits
d’estiu lluïa ple de panotxes i lluernes. Rodejant-lo i, junt amb una àmplia
sèquia, una senda girava en angle recte i eixia fins a la via del ferrocarril
d’Alcoi. Com en un somni recorde la màquina de vapor: Tronadora com un animal
mitològic. Expulsant fum i vapor. Després d’ella algun vagó diminut
trontollant. Com tots els xiquets saludàvem il·lusionats als desconeguts
viatgers i a l’espectacle d’una màquina tan magnífica i aterridora al mateix
temps.
Era creuar la via i arribar al hortet de l’oncle Antoni. No era
estrany veure'l concentrat en les seues tasques. Sempre una salutació cordial i
moltes vegades un regal d’unes tomaques o alguna hortalissa per a
portar a casa. Després de seguir uns metres més la via s’accedia a un dels
únics ponts ferroviaris d’estructura metàl·lica que encara creua el riu Serpis.
Hi ha una edat, aproximadament cap als dotze anys, en que els xiquets,
especialment els xics, desperten un cert esperit aventurer, explorador i
,perquè no dir-ho, temerari. El meu cosí Alberto gaudia creuant les barres
metàl·liques per l’estructura inferior a uns deu metres d’altura sobre el llit.
Jo mateix el seguia per vergonya torera més que per convicció.
Tornant uns metres, just on es situava la ruïna de la caseta de duanes que
una vegada cobrara taxes pel trasbals d’aliments, seguia el camí. Era l’entrada
a una recta que deixava veure al fons la capella i el grup de cases de fatxada
blanca que emmarcaven junt amb la sèquia el camí. Va ser ací el lloc on, en els
migdies d’hivern, vam aprendre, de la mà de mon pare, a portar la bicicleta que
ens havien regalat en Nadal.
L’Alqueria de Martorell sempre ha sigut un punt de referència en la història
de la meua família materna. De xiqueta ma mare es refugiava dels bombarders a
casa dels seus iaios i els seus estius transcorrien en aquest decorat. En la
meua infància mon oncle Miguel encara tenia casa i estable i sovint jugàvem amb
les meues cosines entre patis i corrals. En el sòl, junt amb la sèquia, els
veïns havien excavat trinxeres d’obra des d’on poder llavar la roba. Les
granotes raucaven en el llit artificial d’aigües clares sempre replet de
plantes i algues verdes que oscil·laven suaument al ritme del corrent. En un
pati obert entre cases hi havia un vell pou de què s’extreia aigua fresca que
s’abocava, des del poal metàl·lic, en un contenidor de pedra tancat amb una
panotxa que, si es retirava, deixava córrer l’aigua fins als càntirs que els
llauradors portaven amb si.
De nit, en els tranquils estius dels seixanta, els xiquets retallaven melons
d’Alger i inventaven fanals amb què desfilar jugant. A la porta de les cases
rogles de cadires i veïns que xarraven al fresc rodejats del perfum a
terra humida i plantes.
El camí seguia, ja en direcció al Real de Gandia i, després d’una rampa es
bifurcava a la dreta fins a arribar al motor que extreia aigua. Just en la
revolta hi havia un robust mur de pedra coronat per una resclosa que permetia
alliberar, en cas de necessitat, la sèquia mare cap al pròxim llit del riu. És
bell recordar com una obra tan senzilla era realment un castell imponent als
ulls del xiquet que vaig ser. Just en aqueix lloc vaig tenir un enfrontament
amb un gos agressiu al qual vaig aconseguir detenir immòbil i amb mirada
reptadora.
El motor de reg era l’oasi fresc dels dies d’estiu. Davall la fragant
figuera gaudíem de l’immens cabal d’aigua fresca que escapava veloç per les
sèquies per a regar els camps. Era el moment de refrescar-nos i omplir les
cantimplores de les bicicletes per a seguir cap a Real de Gandia. Podíem triar
El Camí Real o una senda entre tarongers que moria en el llarg perímetre enmurallat del Trapig
ducal. Cada excursió era un nou descobriment en un món que ens pareixia acabat
de disposar per al nostre gaudi.
Ahir vaig fer el camí de tornada passejant junt amb les meua esposa i el gos
fins a Gandia. Els primers camps comencen a ser una selva impenetrable en el
seu abandonament. Grans avingudes buides es deterioren amb el pas del temps,
l’acció dels vàndals i l’assot dels elements. Les immenses naus de Tableros
Faus llangueixen entre erms desbrossats amb herbicides. Junt amb la carretera
muntons de runes converteixen els marges en improvisats abocadors. L’edifici
del vell motor i el meu castell romanen junt amb la variant de la carretera
nacional com els moais de l’illa de Pasqua, impàvids però atònits davant dels
canvis. La carretera talla l’antiga connexió natural i només s’arriba a Gandia
travessant un baden de parets de formigó cobertes de pintades. A l’altre
costat, ja en l’alqueria, un parc i la ronda de Gandia substitueixen els bancals
de la meua infància. Una dona sobreviu des d’aquest hivern en un cotxe
convertit a casa en un replec de l’espai. Llava amb una ampolla d’aigua i estén
la seua roba interior en una corda entre el cotxe i les mates. A vegades se la
veu amb una dignitat que impressiona donada la seua situació.
Ja no hi ha sèquia ni els veïns s’assenten enfront de les cases. Un parc
infantil és usat per xiquets, en el seu majoria immigrants
llatinoamericans i musulmans. Les seues mares garlen abillades amb el vel
islàmic i llargues túniques negres. La capella de Martorell ja no té teulada.
L’armadura, de trams triangulars, roman subjecta als murs coberts de grafittis
que enlletgeixen la pàtina de líquens que almenys li donava la dignitat dels edificis
antics.
Gandia té aqueix aspecte sense esperit que va adquirir en els anys de l’esclat
immobiliari. L’urbanisme desenrotllista va cobrir de formigó i asfalt un
paisatge que s’havia creat amb la paciència dels mil·lennis. Avui, per totes
les bandes, tot és un conglomerat de naus, centres comercials mig buits, de
cases i edificis entre solars que no van arribar a completar-se. La crisi
profunda que estem vivint no es nota a primera vista. La màquina sense ànima
continua rodant a tota velocitat. Els cotxes van i vénen ràpids pels carrers on
una vegada va estar el dacsar.
Ja no hi ha lluernes.
Fabulous!! I've been hooked to it to the end. 1st part is like a novel, 2nd one is the cruel reality our towns and society are living. Thanks for sharing it. Superb!!!! (Almoines)
ResponderEliminar