Cinema Paradiso

A Majo Vila, gran fotógrafa i antiga alumna


A finals de la dècada dels anys 60 la imatge projectada, en moviment i en color era exclusiva de la gran pantalla. Sí, el cinema encara era aqueixa cerimònia de comunió i conjurs que congregava multituds al misteri de la penombra. He oblidat qual va ser la meua primera pel·lícula. Tal vegada “Blancaneus i els set nans de Disney”?. Tal vegada en un cinema anomenat "Fantasio? El record es perd en algun lloc de la memòria fa uns 45 anys entre boires d’ombres de colors rodejades d’un negre vellutat com el mateix ventre matern.
Una cosina de ma mare tenia un pis enfront del cinema terrassa "Palacio de los Deportes" A pesar del conjunt d’arbres que creixien seguint el contorn de la tàpia, des del seu balcó es veia clarament la pantalla i podien veure les estrenes sense haver de passar per taquilla. Quina enveja! M’imaginava poder arribar a tenir aqueixa sort en ma casa. En el nostre cas ens havíem de conformar de pagar l’entrada o, a tot estirar, girar la televisió en blanc i negre i veure-la pel finestral des del pati.
“El Palacio de los Deportes” va ser l’últim cinema a l’aire lliure que va sobreviure a Gandia. Ubicat en solar tancat per una llarga tàpia emblanquinada, tenia dues portes pintades de verd brillant amb reixes metàl·liques darrere de les quals sengles mampares ocultaven allò que es projectava en la pantalla. Les cartelleres, marcs amb un xicotet sostre i una reixeta a joc amb el verd dominant, tancaven els cartells de colors cridaners de l’època anunciant les pel·lícules en cartell i les que arribarien els pròxims dies. Una vegada dins, una marquesina de suports metàl·lics discorria donant recer a les taules i a la barra del bar sempre il·luminada amb llum esmorteïda. L’edificació era la justa per a la cabina de l’operador i poc més.
El cinema, si la memòria no em traeix, tenia una bona col·lecció de cadires tradicionals de bova que s’arreplegaven d’un magatzem al fons del recinte. Els urinaris, sí, aquesta és la paraula, de parets rústegues, pisa i sòls de ciment estaven banyats de llum groguenca i olor de desinfectant Zotal. Ubicats darrere de la pantalla, i dissimulats entre tanques qual amagades coves, eren el lloc de pelegrinatge d’ombres a contrallum que anaven i tornaven a les seues cadires. La barra del bar assortia de botelles de beguda i entrepans de blanc i negre o truita al respectable. Després del NODO i els tràilers ens sumíem en aqueix món paral·lel del cinema entre mossos d’embotits i glops d’espumosa llimonada, absorts en el moviment de llums i ombres a una escala gegant que banyaven la pantalla
La censura a penes permetia una desviació en la moral i, per això, les pel·lícules es limitaven als èxits de Pili i Mili, les innocents comèdies de l’època, els dibuixos de Disney o els western amb sabor a pasta italiana. Això sí, sempre a mesos o anys després del seua primitiva estrena en la remota Amèrica. Gandia encara era un lloc provincià i la pirateria era cosa d’Errol Flynt i Hollywood. Era un món sense fissures on la pregunta infantil davant del dubte era la mateixa: qui era el bo i qui el roïns i on sempre hi havia una parella formada per "el xic" i "la xica". La vida era poc més que això. Simplicitat en un món molt més senzill que l’actual on qualsevol qüestió moral es resolia amb pocs matisos.
Gandia tenia molts cinemes els noms del qual he oblidat perquè era massa menut. Per a recordar. D’entre les terrasses d’estiu recorde el “Terrassa Cristina”, el “Terrassa Alameda”, el “Cinema Bulevar” i el ja esmentat “Palacio de los Deportes”. Un d’ells, entre els que no recorde, estava ubicat a mitja altura del Passeig de Gandia. És allí on vaig anar al cinema la mateixa nit en què vam tenir un accident de trànsit que va poder haver sigut mortal. Amb la meua mà en carn viva i la meua cicatriu en el front, a penes tancada amb punts, ens vam submergir en la caixa màgica per a oblidar.
L’hivern era de diumenges de cinema i xocolata amb pa torrat. A les cinc els Escolapis oferien dues pel·lícules per a públic infantil per dotze pessetes i amb excitació ens perdíem en l’espai, la selva o en un vaixell de pirates. En l’entreacte la multitud de xiquets escapava veloç a la botiga de llepolies on una massa informe de cames i braços s’abalançava a endolcir la vesprada.
Ja quan tenia uns dotze anys passava llargues vesprades d’estiu en el cinema Serrano veient pel·lícules en programa doble. El cinema tenia llavors amb el seu aspecte de teatre de poble; Llotges, piano, parets de tons verds pastel i butaques i teló rojos. En l’amfiteatre sobrevivien llargues files de bancs de fusta amb sorollosos seients abatibles, encara gravats amb l’aire modernista original del cine. Unes notes solemnes d’un carilló enllandat anunciaven el començament de la sessió i la nostra entrada en el món dels superherois, del “Gendarme a Saint Tropez” o dels morts vivents.
Amb l’adolescència va arribar a la seua cimera; El cant del cigne abans de la decadència del model tradicional. El cinema Paz, modern i elegant, regnava amb desenes de localitats. El Teatre Serrano i El Goya destacaven amb els seus alts galliners El Colom era el més cèntric però molt xicotet per a l’època. L’immens cine Torreón sempre va tenir un aire lleugerament gris i sense encís. Començava l’època de la transició i el sexe. El pare Ribelles, Jesuïta i director del col·legi, clamava contra els locals que deixaven entrar a menors en pel·lícules no autoritzades. Va tenir algun triomf momentani en què es van intensificar els controls, però l’onada era massa alta com per a ser parada amb una creu.
Com a prova del canvi, la cartellera es va veure inundada de pel·lícules mítiques i definidament sexuals que competien amb les de catàstrofes o les d’art i assaig tan en voga en l’època. “Tiburón” o “El coloso en llamas” es projectaven una setmana i la següent es tractava l’últim “Tango a París” o “Emmanuelle”. Tan forta va ser la borradura que fins als mateixos cinemes d’estiu van haver d’emetre pel·lícules “S” per a acontentar un públic molt menys innocent i ansiós de plaers humits després de dècades de repressió sexual.
Si la caiguda de Constantinoble va marcar l’inici de l’era moderna, jo diria que el final de l’època grandiosa del cinema a Gandia va ser aquella nit de vent i foc, febrer del 85, en la que l’immens cinema Paz va ser past de les flames. Eren sales grans, desmesurades quan els va arribar la decadència. Van morir com els mateixos dinosaures, per no poder adaptar la seua escala a una època de pantalles de raigs catòdics i videoclubs.
Les velles sales i les terrasses van entrar en decadència i van agonitzar a colp d’aparcaments, promocions o apartaments. Un any, no fa tant, el “Palacio de los Deportes” va ser engolit per una finca vulgar i sense ànima. El cinema es va convertir en part d’aqueix espai modern que anomenem el centre comercial, on els adolescents peguen voltes i voltes uns anys abans de perdre’s en botellons i farres noctàmbules. L’oci es difumina entre videojocs, televisió per satèl·lit i l’internet. Continuen existint els cinemes però no, ja no és el mateix.
Ja no queden a penes cinemes d’estiu. Jo diria que l’últim hereu de la saga és el “Cinema Terrassa Charly”. Cadires roges de plàstic i no de bova. La gent fuma, com sempre es va fer, i en l’aire suren volutes de fum d’algun porro. Famílies armades amb hamaques de platja i taula devoren plats de cacauets i tramussos. Dues pel·lícules al preu d’una amb l’extra de la tremolosa brisa nocturna o la llum fresca de la lluna.
Solc demanar gasosa i recupere el sabor dels estius de la infància. Al meu voltant arnes i mosquits revolegen en el focus de la llum. Els diàlegs i la música de les pel·lícules reboten en ecos en xocar contra les torres d’apartaments i són interferits pels sons dels cotxes que passen, els plors d’algun bebè, alguna cadira que s’arrossega o dos espectadors que comenten l’escena. Al molest soroll dels entrepans i la plata s’afegeix ara la brillantor de les pantalles dels telèfons i els espectadors que van i vénen al bar. Tot forma part d’aqueix escenari informal. És, sense cap dubte, l’últim reducte del cine com es va entendre durant quasi cent anys.
“Cinema Paradiso”, la pel·lícula de Giuseppe Tornatore, finalitza amb un muntatge de totes les escenes censurades de tantes pel·lícules amb una música dolça i bella, evocadora d’un temps que va passar. Em prenc la llicència d’usar la mateixa música. Els meus fotogrames serien d’imatges de fotografia càlida i colors saturats. Tota la meua vida resumida en el·lipsis d’estiu a estiu. Des de la infància a la maduresa en un muntatge amb talls directes sense transicions. Sempre assentat en una cadira de bova, de fusta i metall o de plàstic davall la cúpula de la nit i enfront d’una pantalla. De la mà dels meus pares i protegit pel seu amor. Amb els meus amics mastegant xiclet o menjant pipes. Amb la meua núvia en els desapareguts “Florida” o “Miami” de la platja. En els primers anys del meu matrimoni amb la meua esposa i sostenint en braços, profundament dormida, a la meua filla quan era molt xicoteta. Fosa a negre…
Tantes i tantes nits d’estiu en qualsevol de tots els cinemes en què tan feliços hem sigut perduts en mil mons de fantasia. Tantes i tantes nits d’estiu repletes d’estreles i lluna en què, amb sort, un meteorit traça una línia de llum que només pot portar bons auguris, just com ahir va succeir.

Comentarios

Entradas populares de este blog

No era el dia, no era la millor ruta. Penya Roja de la Serra de Corbera.

Animaladas

Andrés Mayordomo, desaparecido un día como el de hoy