El poder d’una imatge
Els nous telèfons
intel·ligents són quasi ja qualsevol cosa més que un mer terminal telefònic. En
realitat compleixen funcions més paregudes a les d’un ordinador en miniatura
que permet un contacte ubic i tentacular amb la resta del planeta. Les seues petites
càmeres, dotades de la suficient qualitat com per a traure millors fotos que
aquelles càmeres de butxaca de dècades anteriors, combinen la seua potència amb
l’enorme desplegament d’aplicacions que permeten portar un potent laboratori de
butxaca. Curiosament els filtres, majoritàriament, busquen no tant de millorar
la qualitat de la foto sinó més aïna, el contrari, emportar-nos a mons de
colors i tècniques del passat. S’imita el contacte directe, la diapositiva o
l’enquadrat de les Polaroid. En renunciar a la qualitat fotogràfica
deliberadament es guanya en l’aspecte gràfic i, jo diria, pictorialista de la
foto. Hi ha com una espècie de nostàlgia decadent per un món no digital i imperfecte.
El vintage està de moda. Tindrà a
veure amb aquest temps de crisi aqueixa preferència per aqueixes imatges amb el
sabor anyenc d’altres èpoques?
Paral·lelament les modernes
càmeres de gamma baixa, mitjana i alta permeten que grans quantitats
d’aficionats obtinguen fotos amb una nitidesa, rang tonal i color difícilment
superables per les millors càmeres professionals del passat. Les possibilitats
del revelat digital estenen les potencialitats del negatiu fins a poder
bussejar en les zones cremades o subexposades com mai abans es va poder fer
llevat que fóra amb mitjans només reservats a una minoria. Els colors es poden
saturar o desaturar per zones, variar la seua tonalitat i aplicar microcontrast
o filtrats i reenquadraments instantanis.
Assistir a una festivitat, a
una fi de curs o a una excursió en grup és com exposar-se a una guerra de foc
de càmera creuat. Les càmeres, els objectius, són aqueixa presència ubiqua que
ompli recintes de seguretat, vies de comunicació, complexos esportius o hospitalaris
i, per descomptat, desfilades, manifestacions o protestes. La càmera s’ha
camuflat en desenes de dispositius i inclús algunes càmeres modernes alberguen
capacitats pròpies de telèfons o ordinadors. En aquest context de
democratització de la imatge els fotògrafs professionals es desesperen per l’intrusisme
professional i la falta de criteris a l’hora de valorar l’aportació que té a
les imatges el seu criteri.
En aquestes circumstàncies
Quin valor té una imatge?
Aquests dies he estat
escanejant velles fotos familiars i he observat un reduït exemple de l’evolució
del món de la imatge des dels anys en què van nàixer els meus pares fins a
l’actualitat. He pogut veure el pas des d’aqueixa imatge acurada única i
irrepetible del fotògraf d’estudi a les fotos de dies i esdeveniments especials
en els anys quaranta i cinquanta, en els quals ja es denota el gradual augment
de la presència de càmeres en mans d’aficionats. El paper fotogràfic havia de
ser car i la majoria de còpies són diminutes. La meua generació, nascuda en els
seixanta, ja va començar a veure l’explosió del món de la imatge. La
proliferació del color bast i virat de les fotos dels huitanta, quan era ja
barat fer fotos de revelat industrial, i les primeres Polaroid van aportar
facilitat i rapidesa en els processos però era a costa d’imatges sense aqueix
sabor anyenc del blanc i negre d’antany. Vistes aquelles fotos són encara més
enganyoses que les anteriors ja que el color els confereix un realisme i una
actualitat que es desdiu amb els canvis que observem en els actors amb el pas
dels anys. El color juga un paper semblant al dels difunts que veiem parlar i
moure’s en vídeos de fa anys. Pareixen reals però són tan ombres del passat com
ho són les velles fotos en blanc i negre. Pur il·lusionisme. La realitat és
sempre quimera en les imatges.
Cada fotografia té un
conjunt de característiques especials que les fan úniques. Pareix que la
fotografia siga una captura de la realitat, però no hi ha res més esquiu i més
fals que el que anomenem "real". Des del punt de vista tècnic les
òptiques disponibles ja condicionen l’enquadrament, els revelats i els negatius
els resultats, tant en blanc i negre com a color. La moda i el paisatge són
triats per a les fotos i, finalment, fins els protagonistes posen de manera
convencional segons els costums del moment. En els anys huitanta rares són les
fotos que siguen més pròximes a un pla mitjà. En canvi en aquestes dècades el
pla de detall o el primer pla són motiu recurrent. El fet de poder veure la
foto a l’instant ha condicionat aqueixes fotos estúpides en què els adolescents
posen una cara de peix estirant els llavis al màxim o aqueixa imatge del filet
amb creïlles en el restaurant. El fet digital ha forçat el canvi en la posa i
l’estil indubtablement.
Recorde, no fa tants anys,
l’atenció amb què es decidia tirar una foto de 36 possibles. La incertesa del
resultat del revelat, sempre al paire del bon o mal fer del laboratori,
obligava a una major reflexió, a un major domini de la tècnica i, per tant, a
un engarrotament creatiu. Una de les primeres coses que vaig poder apreciar amb
la meua primera càmera digital era aqueixa frescor amb què es podien prendre
les fotos. No he oblidat, d’altra banda, aquells els agorers que preveien totes
les catàstrofes del món quan van arribar les primeres digitals i la seua
resistència numantina en els laboratoris químics. Vivim un millor moment? Un
pitjor? Jo afirmaria, que simplement un diferent.
I ací estem. Quan més prop
tenim la perfecció en les nostres imatges més ens encabotem a castigar-les amb
filtrats i emmarcats d’aparença artesanal. Quan més imatges prenem i més ens
obsessionem a pujar milers d’elles a les xarxes socials menys valen. La imatge,
poderosa icona del passat s’ha pervertit fins a l’extrem de ser una mercaderia
de consum efímer. Es fan molt bones fotos, es fan fotos fresques i desinhibides,
tot el món fa fotos, però la realitat és que hem perdut aqueix meravellós culte
a aqueixes imatges escasses, quasi irrepetibles que una vegada van regnar en la
nostra societat i que un grup de gurus formats en els misteris de la tècnica
eren capaços de crear.
Comentarios
Publicar un comentario