Estius a la rellotgeria
El Carrer major
sempre va ser el nucli de la vida comercial de Gandia. Se sap que Gandia és una
ciutat de fundació cristiana. No gaire lluny del carrer estava l'església i la
plaça major, el centre de la nova polis,
la seua àgora. De sud a nord discorria una séquia d'orígens desconeguts amb un
camí de servei que acabaria sent carrer. Pel costat meridional creuava la
muralla i donava servei d'aigua i safareig als veïns. En el segle XIX es van
eliminar alguns incòmodes colzes d'edifici que s'entremetien en el seu discórrer
i va adquirir el traçat que hui coneixem.
Les fotos
antigues parlen de senyors de vestit jaqueta i corbatí igual que de llauradors
amb brusa i espardenya o senyores de falda llarga i monyo en animada desfilada
entre l'anar i vindre dels dies de compres. Algunes altres imatges deixen veure
els cartells comercials o les obres de clavegueram. Sempre va ser un carrer
viu, cèntric, el lloc on veure, comprar i deixar-se veure.
Quan jo vaig
començar a entendre el meu món més pròxim, aquesta artèria principal de la
ciutat era un carrer de recorregut lleugerament sinuós ple de locals de noms
lligats al propietari, als seus cognoms o a les seues fantasies. La paraula
"casa" venia seguida del cognom del gerent. Casa Boix, casa Orihuel,
casa Lolita o l'especialitat i el cognom, Impremta Muñoz, Perfumeria Bernabeu,
Confiteria Roselló o Forn Montaner. Eren els anys setanta i ni les franquícies,
ni els negocis xinesos, havien desembarcat.
El meu pare gestionava un xicotet negoci
familiar. Una rellotgeria al carrer Major de Gandia. Ja havia sigut del meu avi i, per això, en la
part superior, hi havia un cartell pintat que portava el seu nom: "Juan
García Vidal". El xicotet aparador era dels d'abans, d'estructura de fusta
i peu de marbre rosat. Hi havia una porta amb marc, cristall i una barra
metàl·lica estriada i corba elegant per a obrir-la. Tan sols entrar hi havia
una avantsala simètrica amb dues cadires sense respatler, un mostrador i dos
expositors de fusta i planta triangular que encaixaven amb les dues cantonades
posteriors. Una porta oberta al taller deixava veure la figura del meu pare,
sempre encorbat en els seus rellotges. La seua cadira tenia les potes serrades
i un coixí. L'altura estava condicionada a la distància amb la qual treballava
ja que amb la seua lupa, pegada a les ulleres, estava sempre maniobrant en les
miniatures mecàniques repletes d'engranatges i caragols. En la paret que donava
al forn hi havia dues taules de treball, una per a despertadors i la del meu
pare, per a rellotgeria de precisió. En les parets i els calaixos es disposaven
rellotges ja reparats amb una etiqueta amb el preu. Alguns no havien sigut
recollits pels seus propietaris i esperaven com a orfes una destinació. Un
rellotge en aquella època era un bé preuat i car. Molts clients es
vanagloriaven de portar el rellotge de la seua comunió i que encara funcionara.
Per la part posterior estava el taller de joieria, parcialment desmantellat des
que el meu pare decidira centrar-se en la part mecànica del negoci. En
qualsevol cas, encara podia, perquè sabia, reparar o, fins i tot, muntar alguna
joia. Amb fascinació i, si el meu pare ens deixava, obríem els calaixos per a
veure els “diamants” que no eren sinó cristallets tallats amb forma de pedres
fines, però d'escàs valor. En una bosseta es depositaven monedes passades de
moda i peces de joies que s'havien fos. Recorde la fascinació al trobar esmalts
amb cares de gent desconeguda o uns mosaics diminuts encaixats en uns ovals de
material ceràmic fosc.
Des de xicotet la
rellotgeria, encara hui la diem així, era el centre familiar. Com una ambaixada
de la nostra llar en el centre. En anar o vindre del col·legi parava i entrava.
De vegades estava la meua mare netejant el local altres sols el meu pare. Unes
altres teníem alguna visita del meu pare que s'acostav,a més que a comprar, a
xarrar una estona o a llegir Las Provincias que el meu pare comprava
diàriament. Podia estar el Senyor Leonardo, un veí fadrí que el meu pare
qualificava, sense acritud, més a títol informatiu, però amb aqueixa sorna
masclista de l'època, de "maricando" però que era amic i sempre podia
entrar i asseure's sense necessitat de fer compres. Altres vegades estava el
senyor París, hereu d'una fortuna tal que no necessitava treballar. Era bru i
bigotut i en el seu deambular pel centre sempre parava a llegir el diari i xarrar
amb el seu amic. Vidalet, crec que era Alfredo el seu nom, era un home menut i
prim, alcohòlic perdut, educat i net però sumit en la seua lluita diària amb o
contra l'alcohol. Si estava sobri era un tipus agradable, si venia borratxo el
meu pare el treia sense contemplacions. Sé que el volia de cor i que es lamentava
de les seues crisis de delirius tremens.
Vaig saber i vaig ser advertit dels perills de la beguda amb l'exemple del
malmés Vidalet que va morir bastant jove. També entrava allà cap a la una el
metge Don Eligio. Eh, Jorge, deia, ens anem a fer-nos una? Era, com mon pare,
pescador aficionat i junts anaven els diumenges a pescar. Altres vegades
passava elegant i senyorial Humberto Konnicks, senyor de la dreta més rància
d'aquells anys, també amic del meu pare des de la joventut. En aquell xicotet
món també hi havia espai per a l'anarquisme, Damián Catalá, amb la seua boina i
els seus cigars sense filtre Galuoises, també es passava i conversava amb el
meu pare que seguia amb el seu o eixia a descansar xarrant amb els amics.
No vull oblidar
als aprenents i ajudants que va tindre el meu pare. Dominguet, un home de
cabells arrissats i prou curt de seny. Una vegada va portar granades de mà que
va trobar treballant en l'arròs al Delta de l'Ebre. Pretenia acabar de
desmuntar-les en la rellotgeria i, amb el meu pare horroritzat, va haver
d'eixir a portar-les a la Guàrdia Civil perquè les desarmara. Em recorde d'un
jove Alfredo Camarena fill d'un col·lega de professió que va vindre a
ensenyar-se. Els germans Jose Emilio Llorens,”Lilo” i el germà Jose Enrique, “Lilet”
pel malnom del germà, venien a guanyar-se uns diners extres arreglant
despertadors a comissió, però el seu ofici era ser carters en Correus.
Ja pels voltants
estava Alfredo Boix, faller impenitent amb un pur sempre penjat als llavis. De
veïns Paco Gurrea o la Senyora Ferrer i al primer pis el fotògraf Laporta amb
el qual ens saludàvem amb certa llunyania per un problema de veïns heretat ja
de l'època de l'avi. Davant teníem al Senyor Pepe Orihuel en la seua immensa
botiga Teixits “el Globo”. De xicotet jugava amb els seus fills en la gran
rebotiga i al pati. Jo diria que havia sigut un taller de sastreria en el passat
però abandonat ja i convertit en traster.
El carrer, encara
amb trànsit i vehicles aparcats, era un anar i vindre d'humanitat bulliciosa
que feia les seues compres en locals on coneixia i se'ls reconeixia.
Tot el que ve
d'una família amb un negoci obert al públic sap que en un moment o un
altre s'ha col·laborat en la seua gestió. En el meu cas, des de menut, se'm
va orientar a anar a estar amb el meu pare a fer-li companyia i xicotets
encàrrecs. El local mancava de serveis i el meu pare, si necessitava, anava al
bar Texas i tornava en uns minuts. En altres ocasions m'enviava a recollir
paquets certificats a correus o a anar al pròxim Banco de Vizcaya a pagar una
lletra. Em crida l'atenció que gestions que per a mi són normals hui siguen
desconegudes o complicades per a les noves generacions.
Les marques de
rellotgeria ens regalaven cada any, com a propaganda, uns calendaris de butxaca
que jo repartia ufà a la porta de la botiga. Em sentia molt important en el meu
treball de delegat de publicitat i màrqueting del negoci.
Una vegada
passada la infantesa vaig començar a aprendre a arreglar despertadors. No era
molt hàbil ni m'agradava molt. Sempre he sigut massa inquiet. El meu pare,
meticulós i tècnic sempre em renyava en veure que havia muntat el despertador i
alguna peça s'havia quedat solta. Amb un pinzell i líquid desgreixador en un
bol, netejava les peces i, una vegada fet això, es muntava de nou el mecanisme i
es greixava. Record que es posava despertador i manetes a les sis perquè tot
estiguera coordinat. Amb cada despertador arreglat em guanyava tres-centes
pessetes que acumulava per a comprar un radiocasset amb el qual somiava poder
gravar i sentir música.
Els primers anys
de l'adolescència els recorde a la porta de la rellotgeria mirant embadalit les
franceses desvergonyides que passaven per les voreres. Sonava “Una Paloma Blanca”
una vegada i una altra des dels altaveus de Casa Boix mentre els cotxes que
circulaven, els aparcats i els vianants es disputaven l'espai. Si venia algun
client, i jo estava sol, imitava la manera de vendre del meu pare mostrant els rellotges. Alguna corretja vaig canviar igualment però no era el meu destí.
El meu pare mai
va voler que seguira amb la rellotgeria. Sempre em va animar a estudiar i quan
va poder em va buscar un treball d'estiu que em va permetre pagar els estudis.
A poc a poc la rellotgeria va anar envellint, no solament el local sinó el
propi model de negoci. Per al meu pare la jubilació va ser un alleujament que
li va permetre, per fi, tindre vida més enllà de les quatre parets.
El carrer va
canviar. Es va fer per als vianants. Els locals de sempre van anar canviant a
botigues de franquícia i amb la promoció dels centres de l'extraradi i les
dificultats per a aparcar es va anar allunyant aqueix esperit de centre
comercial intemporal.
Alguna cosa s'ha
fet molt mal quan tantes botigues estan buides, quan ni tan sols les
franquícies volen seguir. L'esperit del Carrer Major jau enterrat sota els
pilars de formigó dels nous centres comercials.
Comentarios
Publicar un comentario