El professor de plàstica
Va ser una tardor de finals dels huitanta a Borriana. Si recorde be l'institut estava malament d'aules i alguna de les classes es donava en
l'aulari d'un col·legi de les rodalies.
Allí va ser on per primera vegada em vaig enfrontar a una classe. D'un dia per
l'altre se'm va comunicar que necessitaven un professor de dibuix que donara
també algunes classes de música. Clar, llavors se'ls deia "afins" i
per eixa regla de tres de l'adjectiu, qualsevol que sabera donar unes
pinzellades podia tocar un piano. Era absurd però tirant mà de la meua formació
en Història de l'Art, llegint i preparant els temes, recordant les classes de
solfeig amb mon pare i les de l'institut, els molts programes que havia
escoltat de Clàssics Populars i de la meua afició per la Música clàssica em
vaig llançar a l'arena.
Així va ser, la primera classe del professor de plàstica va ser de música i
així durant alguns anys fins que després d'una batalla legal d'un particular
contra l'administració un jutge va decidir que la suposada afinitat era la
mateixa que té una rajola amb un caragol.
Quasi vint-i-set anys tinc ja d'experiència docent. Es pot dir que he fet
durícia passant per les diferents idees que han tingut des de dalt i amb les
que hem torejat els de baix. Vaig començar amb el BUP i el COU. A Villena vaig
sobreviure al caos de l'experimentació de la reforma educativa. A Pego vaig
rebre formació d'un sistema que de ciència certa tots posàvem voluntat a
assimilar però que molts vèiem amb l'escepticisme de les grans idees amb més
voluntat que mitjans. A Villalonga, el meu institut actual, vaig viure una
altra vegada l'aplicació estricta d'un sistema que des del principi va pecar
d'idealisme, excés de paperam i incongruències que portaven, al meu entendre, a
un sistema més carcerari i que confiava menys en l'alumne i l'infantilitzava.
Açò era així perquè l'institut acollia alumnes més menuts que es mesclaven amb
els que ja eren quasi majors d'edat i calia fer taula rasa amb tots pel que fa
a normes i costums del centre.
¿Per a què dimonis val la meua assignatura? Bo, jo sempre he pensat que les
assignatures tenen una doble funció. En primer lloc, en el cas de la plàstica,
és el punt de contacte amb les vocacions relacionades amb les arts i les
tècniques visuals, a saber, artistes gràfics, pintors, arquitectes,
dissenyadors, enginyers i tants altres. Per un altre costat l'assignatura forma
als alumnes, això és evident, en la sensibilitat front a l'art, el desenvolupament
de la creativitat, la valoració de l'exactitud, la adquisició de la
psicomotricitat fina, el desenrotllament d'un vocabulari per a descriure
visualment la realitat, la comprensió crítica de l'entorn visual, el cine, la
publicitat, l'urbanisme. Jo diria que, almenys, tots podem estar d'acord que
aqueixos valors es poden adquirir en les assignatures que impartisc.
Dita tot açò arriba la nova llei, la desgraciada LOMCE, posa una altra
vegada de cap per avall el sistema i elimina hores de plàstica que segons el
Sr. Wert són només un divertiment. Les hores es transfereixen a assignatures
troncals com són les llengües o les matemàtiques. Ja caminàvem escassos en
tercer per a donar tots els continguts i ara veiem que tenim una menys a la
setmana en primer.
La veritat em sent cansat de tant vaivé. Done de mi tant com m'és possible
per a furgar en les ànimes dels meus alumnes i aconseguir que traguen el millor
que porten dins però no deixe de sentir que continuem vivint en un lloc on la
creativitat i les arts, es menysvaloren i es paguen malament. Amb quin dret
anime jo a ningú perquè seguisca avant amb una vocació artística? Pareix que en
aquest benet país l'únic que val és el que mou diners d'una caixa a la següent
i que la creativitat no val per a res si no és perquè els citats guanyen més a
costa de què estimem l'art. Molt mediocres som, la veritat i així es reflecteix
en les decisions que s'han pres que minimitzen una vegada i una altra les
assignatures que fan pensar o que porten endavant una interpretació creativa del món i potencien
una visió parcial de la religió, de la catòlica en concret, amb supòsits com
menys discutibles. Si es tracta de formació en valors morals ja existia
l'educació de la ciutadania o podria existir una "Història de les Religions"
com a part del necessari bagatge cultural per a entendre el component
espiritual que tant influeix en les societats humanes.
Ja seria hora que com a societat ens posàrem d'acord i tinguérem un sistema
educatiu consensuat, ben finançat i respectat per tots i no jugàrem al gat i al
ratolí. Alemanya, França o la tan citada Finlàndia són països on el sistema
públic és el que preval. Per què serà?
Em sent amb forces de donar el millor per als meus alumnes però descoratjat
d'una administració que torna a mesclar xurres amb merines per a abaratir
costs; igual he de tornar a donar classes de música. Em sent sol davant d'un
sistema polític que asfíxia el finançament i que se li ompli la boca parlant de
projectes pomposos quan per no tenir no tenim ni un míser ordinador per classe
amb el seu corresponent projector. Em sent insultat quan se'ns descompta el sou
poder estar malalts i anar al metge i reposar-nos. Pareix que sempre que faltem
és per ganduls. Em molesta aqueixa antipatia i aqueixa sorna amb què molts ens
jutgen com a suposats privilegiats.
¿Per a què val un professor de plàstica? Sent que pensen des de dalt que per
a tenir entretingut al personal. A vegades entenc el meu millor amic, un
professor excel·lent, i la seua angoixa per que el jubilaren com més prompte
millor perquè ja no podia més.
Comentarios
Publicar un comentario