La dictadura de la correcció
Primer que res i, com diré
finalment, respecte a totes les persones. Pense que cadascú ha de viure com
sent que ho ha de fer i, per damunt de tot, sense fer mal a ningú.
Vivim en un moment on tothom està
sempre en del dret d’estar permanentment ofès, on uns tenen la pell molt
tendra, i els altres sempre estan a punt per a odiar a la mínima que no els
agrade qualsevol cosa que algú diu. La gent alaba el gust de la xica concursant
per no voler dir la parauleta de marres però, a la vegada, xiula (haters, com
diuen ara) Ana Torroja per defendre que la cançó no s’ha de canviar.
Mecano i la cançó de la que
parlem són de principi dels anys huitanta. Aleshores el pop va canviar es va
fer més combatiu i explícit. Utilitzar paraules com “mariconez” o parlar de
sexe explícitament era novedós i trencador. Fins i tot el cinema d’Almodovar
era provocador en la seua forma de mostrar la realitat social i algun grup es
deia “Kaka de luxe” . La lletra de “Quédate en Madrid” es va fer en un context
i una època on dir “mariconez” (“mariconaes” diriem en valencià) era tan
col·loquial i, sense intenció d'ofendre, com quan li dius a un amic "que
fill de puta eres" sense pensar que sa mare ho és o sense pensar altra
cosa que les prostitutes són dones que mereixen tot el respecte. En el context
de la cançó precisament s'utilitza una paraula com "mariconez" per a
dir que els homosexuals són més sensibles i que el que es considerava
"mascle" no podia ser així i es sentia estrany mostrant tendresa. En
el fons jo veig que mostrar la tendresa és una actitud positiva i, si ser
tendre és cosa de gays, jo també compartisc aquesta forma d'entendre els
sentiments. Veiem en la lletra un pensament típic dels "mascles"
d'aquella època: mostrar les emocions no era cosa d'homes. Aixó ens ho
ensenyaven al parvulari: els homes no ploren, les xiques són plorones. Punt. La crítica implícita no és tant als
homosexuals si no a la por a eixir de l’armari o a mostrar la nostra part més
sensible. Per tant, ho és al masclisme i a la seua mentalitat repressora.
Hui, per fortuna les coses són
diferents i els homes heterosexuals ens podem permetre mostrar que no som de
pedra. Han passat trenta anys i és cert que vivim un altre moment de la
història tot i que el masclisme continua fent estralls.
La cultura americana de la
correcció política ens porta a la censura prèvia, que és la pitjor. Si la
portem a l’extrem arribarem a un moment en que els catòlics s'ofendran si
senten "hòstia" o "me cage'n Deu" en pegar-te un bac,
els musulmans si fas bromes o escrius del seu profeta, els alemanys si fem ocurrències
del seu cap quadrat, els espanyols si fem una conya satírica sobre Colón, els
anglesos si parlem de les orelles del Carles, el catalans si es burlen d’ells
dient que són agarrats, o els mascles si fan un acudit sobre com de curtets som
de cervell. No acabaríem mai.
I així tots a ser correctes i,
per altra banda, tots a odiar si sentim alguna cosa que no ens agrada.
Tal vegada als 80 érem brutals i
políticament incorrectes segons el nou puritanisme. Fèiem acudits de tot i de tots
però ara, mentre fem als col·legis el dia de la pau, els alumnes es matxaquen i
ho graven en el mòbil, molts d'ells per les xarxes socials s'insulten per
escrit i no donen la cara. Cada any els caps d’estudis saben la feina que tenen
solucionant conflictes entre adolescents que s’insulten greument en les xarxes
socials.
Els "memes" solen ser
brutals. El animalistes s’alegren si un xiquet de tretze anys mor d’un tir
perquè son pare se l’ha emportat de cacera o es tiren damunt dels toreros que
fan una correguda de bous benèfica per un xiquet que pateix càncer.
Jo veig que hi ha molt de
"postureo" que no és més que hipocresia i mediocritat del pensament.
Si les obres artístiques o
literàries les canviàrem al nostre gust no podríem veure l'esperit o els
sentiments de l'època. Per exemple, Carmen, la meravellosa obra de Bizet, que
tracta sobre el amor desmesurat i romàntic. La protagonista, segons els cànons
de l’època és la dona fatal que arruïna la vida de Don José. Segons la
mentalitat actual ella és la dona lliure i ell és un maltractador. Haurem de
canviar els textos i fer que foren políticament correctes?
Hi ha una pel·lícula més
incorrecta políticament parlat que "La vida de Brian"? Si els actors
hagueren dit que l'escena final dels que canten en les creus era una burla als
condemnats a mort hui no tindríem una de les escenes més vitalistes i
divertides de la història del cinema.
Què veig de bo? Que finalment ens
ho pensem molt més a respectar als essers humans que es senten diferents i tendim
a no fer bromes sobre la seua condició. Veig positiu el fet que rebutgem la pederàstia
i denunciem els abusos. Per fortuna hem fet de la violència masclista siga
problema principal a resoldre. Tot això està bé, però malauradament tanquem a
presó a qui fa un teatre de marionetes que molesta a algú o ens plantegem si una
drag queen representant a la Mare de Déu ha ofés als catòlics. I així hem
arribat a la tonteria de pensar que hi ha que canviar la lletra d’una cançó de
fa quaranta anys perquè diu “mariconez”.
Estem en un punt estrany on ni
som carn ni som peix.
I perdó si algú se sent ofés.
Escric sempre que sóc capaç amb respecte a qualsevol persona de qualsevol
condició.
Comentarios
Publicar un comentario