Aquell carrer
Llavors, a la fi dels seixanta, era un
carrer relativament nou, nascuda en l'extrem d'un barri morú on abans només va
haver-hi horta. En realitat, Gandia no es va atrevir a eixir més enllà de les
muralles fins a un centenar d'anys abans i només el gueto musulmà, "El
raval” es mantenia com a barri extramurs a certa distància de la ciutat
cristiana. Quan es va anar formant el nou veïnat va començar a omplir-se de
cases noves, tallers, el nou col·legi públic o, ja quasi en els setanta, amb el
nou institut de batxillerat.
Els meus primers records estan en un
carrer, el Carrer Sant Ramón, que naixia recta quasi des del “Prado”, la plaça
on, en aquells dies, es realitzava el mercat de proveïments. En el seu lloc més
pròxim al centre es deia Cabanilles, i, després de travessar la dita aleshores
Avinguda Menéndez i Pelayo, passava a tindre el nom del sant “Nonat”. La
majoria de les edificacions eren xicotetes. Cases de barri senzilles amb poc
criteri d'arquitecte i molt d'obrer amb ofici. Jo diria que van ser construïdes
sense moltes pretensions d'estil en el primer quart del segle passat. Entrant
des de l'avinguda, a la dreta, hi havia un xicotet negoci de venda d'oli, a
l'esquerra una de tantes pelleries de les moltes que hi havia al barri.
Recolzats en les parets, uns grans bastidors trepats per claus de molts anys,
permetien que les pells tibades com un mapa, ja adobades, s'assecaren al sol.
L'olor agra a la carn morta, a pell adobada i als productes químics, d'aroma
inconfusible a ous podrits eren els propis del barri i, acostumat des de xiquet
a ells, no em molestaven en absolut en les anades i vingudes al centre. Encara
s'obrien en aquells anys nous carrers i s'ordenava el bufó desordre de les
cases d'horta prèvies. Darrere de la meua casa encara va haver-hi algun temps
una casa de camp abandonada, amb portes obertes de bat a bat i escales
misterioses que portaven a un espai solitari amb vetustos objectes coberts de
pols que eren quasi màgics per desconeguts als ulls d'un xiquet. La imparable
urbanització del barri se la va portar per davant.
El trànsit en aquells anys era escàs i
el carrer era propietat del vianant, del llaurador que silenciós caminava o
pedalava cap als camps, del veí que treia a l'estiu les cadires a la porta de
casa o dels xiquets que jugaven asseguts en el llindar d'una porta o recorrent
els diversos domicilis com a formigues esvalotades. De nit el carrer era fosc,
a penes il·luminat per unes bombetes que penjaven escanyolides dels cables de
la llum i projectaven tolls de llum escampats entre la foscor absoluta.
En la meua infància la indústria de la
taronja era encara pròspera i, en absència de polígons industrials, els
magatzems s'escampaven pels barris del que, llavors, eren els afores. El
magatzem de García España, un edifici amb certa modernitat i bona factura,
obria un dels seus laterals al carrer deixant veure, des de certa distància,
les seues entranyes secretes. El següent local era una xicoteta fàbrica de
mobles amb una vintena d'empleats en els seus millors moments. Cada matí, poc
abans de les huit, s'escoltaven les veus dels treballadors. A l'hora en punt
sonava la sirena d'entrada i jo sabia que era el moment d'alçar-se del llit.
Cada cert temps venia un camió carregat de taulons en brut que es descarregaven
amb estrèpit, a les braves, sobre el paviment del carrer. Recorde que
m'encantava veure el moment en què, superat el fregament, es lliscaven en
devessall caient amb estrèpit mentre el camió avançava amb la seua plataforma
elevada en angle.
La fusteria disposava d'un petit camió
de caixa metàl·lica tancada de color gris i cabina roja i un tricicle on
carregaven els aprenents, joves cabelluts de l'època Beatles, xicotetes peces
per a fer el repartiment local. La fàbrica de Martí disposava també d'una
botiga al carrer Rausell on venien els seus productes. La filla dels
propietaris, Anunciata, jugava de vegades amb la meua germana ja que eren de la
mateixa quinta.
Per aquestes coses del Facebook vaig saber que vivia a Cadis, però com a punts
altres personatges de la infància, el temps se la va emportar quedant com un nom
buit, sense cara, sense la presència de l'adult ni el record del xiquet.
Al costat de la fusteria hi havia una finca de quatre pisos sense ascensor. Llavors era un edifici quasi nou,
dels creats en la dictadura franquista per a famílies obreres i que tenien una
placa amb els símbols de la falange. La façana de rajola roja i línies blanques
s'obria amb quatre finestres per planta, dues a cada costat, i en el seu eix de
simetria un finestral de blocs de vidre pujava pegat a la façana, il·luminant
tota l'escala. En els anys seixanta era una finca de parelles joves de classe
mitjana treballadora en habitatges senzills però dignes. Eren famílies amb
xiquets menuts amb il·lusions per un futur més pròsper que el dels seus pares.
El carrer sempre va estar replet d'històries
quotidianes: En el seu costat sud, a certes hores del dia, passava el tren de
vapor que fins a 1969 va unir Gandia i Alcoi. La via passava envoltada de camps
i séquies d'un present rural que estava a punt de desaparéixer. En algun dels
nostres passejos el recorde passar, com un gegant prehistòric que llançava fum
i al qual se saludava com si el seu trajecte anara a acabar a Sibèria.
La ciutat creixia amb nous blocs de
pisos barats cap a Benipeixcar i les velles casetes d'estiu entre rosers donaven
les glopades d'un peix que mor fora de l'aigua poc abans de la seua mort. En
pocs anys l'abandó i la rampinya van degradar com un càncer les últimes restes
de la vida rural.
En les nits d'estiu, seguint una senda
que es trencava recorrent en paral·lel el límit del camp, anàvem a veure a la
meua família materna de l’Alqueria de Martorell. Encara es podien veure els
cucs de llum brillant en la foscor. Fa dècades que els vaig deixar de veure.
Una mica més endavant, mon tio
Antonio, cosí germà de la meua mare, tenia un hortet al qual arribava
pedalant parsimoniós amb la seua bicicleta. Visitar-lo suposava sempre tornar a
casa amb alguna tomaca, ceba o hortalissa que estiguera collint. En el següent
encreuament de camins es veien les restes d'una duana local on en el passat
es pagaven les taxes d'entrada d'aliments a la ciutat. Per tots els costats
l'aigua corria fresca i neta per les artèries del sistema de reg, tan impol·luta
que es caçaven granotes per a menjar les seues anques. Les dones encara
llavaven la roba al costat de les séquies en safaretjos excavats en el propi
camí.
En una finca grisa, a pocs metres de ma
casa, vivien els F., mals veïns des de la nostra perspectiva. Tenien un negoci de
pelleria i abocaven directament, sense cap vergonya, ni complex al clavegueram.
Els abocaments dels cuiros adobats són altament tòxics, però en aquells dies
tot el que no valia anava a parar al riu o al mar. Sense complexos. Tant va ser
així que en una ocasió van bloquejar completament la canonada. Una empresa de
neteja de pous sèptics va ser cridada perquè els líquids pestilents traspuaven
ja sobre l'asfalt. Quan d'un dels empleats va obrir la trapa i va entrar en el
pou de registre es va esvair pels gasos i per poc no va morir asfixiat. Recorde
la revolada al carrer. Contaven que el van traure esvaït, mig mort, i va haver
de ser reanimat sobre l'asfalt.
Sempre hi ha veïns amb els
quals, per algun motiu, sorgeix la discrepància. El meu pare era de geni
terrible i va tindre un incident que hui em sembla absurd, però que en el seu
moment va crear un odi sicilià. El poal del fem es depositava diàriament al
carrer, folrat amb paper de periòdic i amb la seua tapa. El camió i els
empleats de la neteja els buidaven i els deixaven a les voreres. En un matí de
falles algun graciós va tirar un petard al seu interior que, en rebentar, va
deixar una marca inconfusible que no impedia el seu ús. Passat el temps una nit
va desaparéixer el benvolgut poal amb la seua cicatriu. No se sabia qui podia
haver robat un vell poal del fem. El cas és que els meus pares van veure que
l'estaven usant els F. Sense pretendre una altra cosa més que indicar que,
probablement per una confusió, el tenien, va anar el meu pare a reclamar el
recipient. F. li va contestar de males maneres i el meu pare va saltar amb
aqueix geni que ens atribueixen als García. L'odi des d'aqueix dia va ser
majúscul, el poal va tornar al seu lloc, però la relació sempre estava a punt
d'explotar entre els mascles territorials. Sembla que eren les dones de la
família les que mantenien una espècie de relació discretament amable, però amb
els homes tot era terrible. Coses de la cultura mediterrània. Així comencen les
guerres.
Uns altres dels personatges de la meua
infantesa era la senyora Lola del marit de la qual no recorde el nom. Teníem
una bona relació de veïnatge. Ens prestaven el telèfon, ja que no teníem i la
terrassa per a estendre al sol si la meua mare necessitava assecar ràpid la
roba a l'hivern. Vam ser convidats a les noces i a la comunió de la filla en el
seu propi pati. La senyora Lola va patir un accident amb un sifó que va
explotar a les seues mans. Va perdre un ull i, des de llavors, estava jo
fascinat pensant que aquell ull vague que tenia era de vidre. De sa casa recorde
un peix de cristall bufat de color blau i formes barroques que, amb aqueixa
ment infantil que tant agrada de les excentricitats, passava a ser una peça
fantàstica. Compartíem el solar posterior. El seu corral sempre tenia la porta
oberta vigilada per una gossa mescla de bóxer i pastor alemany de nom Selma.
Amb nosaltres era un encant d'animal, però en una ocasió, en estar casualment
lliure de la seua cadena, va atacar a uns xiquets que sempre la provocaven.
La vida a les cases, a la manera de la
cultura clàssica grecollatina, tenia una segona formulació als patis interiors.
Era el nostre paradís privat: El lloc de les hortensies i els tests, al costat
d'un safareig sempre ple d'aigua fresca amb la qual jugar. El corral, les
falagueres en el seu racó humit, la benvolguda llimera, sempre disposada a
regalar els seus fruits, l'arbre de pasqua o el gesmiler que creixia emparrat
sobre el pati, omplien d'olors i sabors el paradís íntim de la ma casa. Entre
les quatre parets encaixonades construíem tendes de campanya, muntàvem fortins
o aeroports de vehicles en miniatura. Un poal, terra, aigua, un pal o un tronc,
cadires velles i andròmines de tota mena ens servien per a viure aventures
sense eixir de casa. Els gats del barri, per la seua part, solien ignorar les
fronteres i saltaven de casa a casa convertint totes les teulades en el seu
espai secret. La nostra gata, Linda, un dia va desaparèixer misteriosament per
a tornar a casa carregada de quatre gatets d'origen desconegut.
Els meus pares eren amics d'una jove
parella, Pepe i Asun que tenien dues filles Esperanza i, la menuda Paloma. En ésser la major de la mateixa edat que la meua germana freqüentàvem la seua
casa, un petit apartament amb dues habitacions al carrer i menjador, bany i
cuina mirant a les muntanyes. Els meus pares s'entenien bé amb ells i nosaltres
amb els seus fills. Amb freqüència estaven jugant per casa o pel carrer. Crec
que el primer sentiment de pèrdua que
vaig tindre en la meua vida va ser quan van decidir anar a viure a Madrid. Era
una sensació estranya infreqüent en la infància quan penses que el món és immutable.
En eixos anys el temps és etern i el que has conegut et sembla que mai
canviarà. L'emigració era llavors dura. Se sumava a la distància física la
tecnològica que condemnava el contacte a les esporàdiques cartes i a les
trobades ocasionals a l'estiu.
Tot va canviar amb el pas dels anys.
Luisito i el seu pare amb el seu
impecable sis-cents. Va morir de càncer de còlon. Anabel i els seus germans,
ella ara veïna al poble. La senyora Amparo i la seua nombrosa família. A poc a
poc els primitius veïns es van anar marxant. Van anar arribant nous habitants
en la finca, cada vegada gent més modesta. Hui algun pis està tapiat i la
façana pintada amb un descomunal grafiti.
Nosaltres vam haver d'abandonar la casa i anar a Corea, un altre barri a l'altra punta de Gandia. La casa de la meua àvia, on jo vivia, va ser venuda i demolida i hui és la porta posterior d'un local. Només sobreviu la casa abandonada en els meus somnis on apareix com una freda presència d'un passat mort.
Nosaltres vam haver d'abandonar la casa i anar a Corea, un altre barri a l'altra punta de Gandia. La casa de la meua àvia, on jo vivia, va ser venuda i demolida i hui és la porta posterior d'un local. Només sobreviu la casa abandonada en els meus somnis on apareix com una freda presència d'un passat mort.
Fa una setmana vam recuperar el
contacte amb Esperanza i Paloma després de dècades. Continuem sans i estalvis i
bastant més madurs, com no podia ser d’altra manera. Els meus pares han mort,
els seus estan encara bé excepte les xacres pròpies de l'edat. Hem compartit
fotos i tota una època de la meua vida ha tornat a la memòria. Aquell carrer i
els seus habitants, aquells anys han reviscut en les imatges. El temps no es
deté.
Comentarios
Publicar un comentario