Assortiment d’Ibèrics I: La gran evasió.
De sobte vam decidir anar-nos-en. Res a
veure amb el viatger teletransportat en un vol de Ryan Air. Més aïna
un terme mitjà entre aquells viatges que els exploradors del SEAT,
la generació d’alguns dels nostres pares, van iniciar creuant la
península per aquelles carreteres de mollons de pedra que passaven
per tots els pobles i el modern trajecte d’autovies,
circumval·lacions i rotondes. En aquesta ocasió més que un viatge
semblava -i en realitat ho era- una fugida d’un estiu míser
carregat de tensió i desesperança.
En el seient de darrere Mar pareixia un
esser connectat a un sistema de suport vital que li permetia sobreviure
a l’avorrida monotonia de les pròximes set hores de viatge
alimentada per la música d’uns auriculars i la connexió a
internet amb tota la seua teranyina social. No va tardar a pagar el
cansament d’una nit en vetla en les festes del poble veí.
Nouvinguts a l’altiplà va caure rendida i durant quilòmetres va
dormir aliena a tots els canvis. El paisatge del principi, variat i
un poc més verd, canvia en passar Almansa i des de llavors adquireix
una bellesa inicial que es transforma en tedi rere quilòmetres de
suaus ondulacions a vegades ressaltades per un de tants castells o
molins que dóna nom a aquestes terres.
Navegar amb un GPS et converteix en un
xiquet que corre inconscient de la mà d’un adult que en realitat
és un robot inflexible de vegades ignorant dels canvis introduïts en
els últims anys o de pensament tan rígid com un alemany de llanda.
Seguint les seues indicacions vam arribar a la fantasmagòrica
autopista d’Ocaña. Creada quan Espanya era un casino d’apostes,
pretenia ser el camí descongestionat cap aqueixa Terra Mitjana que
els castellans anomenen "Levante" i que és un concepte
descafeïnat que inclou murcians i valencians en un totum revolutum
sense sentit històric ni cultural. Els madrilenys es van construir
una via ràpida al mar, com sempre pensada amb mentalitat borbònica
i avui, en anys de crisi, a penes uns pocs vehicles estan disposats a
pagar el servei que donen aqueixos quatre carrils soterrats en una
trinxera que no deixa veure en quasi tot el seu recorregut més que
un terraplè terrós a cada costat.
Un error en un nuc replet de panells a
tots costats ens va fer prendre el camí equivocat i va fer
recalcular la ruta al GPS. Tant per no donar la volta com per
ignorància li vam permetre que ens fera recórrer un centenar de
quilòmetres extra, això sí, per autovia i no per la inacabada
connexió de l’anomenada "Autovia Extremadura València".
L’obsessió centralista marcada en els governants madrilenys, a
penes difuminada amb aquests últims anys autonòmics, quasi exigeix
passar pel centre geogràfic de la península per a anar d’un
costat a un altre de la mateixa. Dóna igual que Mèrida i València
compartisquen latitud. Cal sucumbir al poderós influx magnètic de
la capital si es desitja no tocar carreteres nacionals.
I allà anem. Sense pretendre-ho Toledo
s'ha convertit en un punt més en la nostra ruta. Vam passar pels
barris i els polígons dels afores jugant a la muntanya russa que
suposa rodejar desenes de rotondes. Com era hora de dinar parem en un
restaurant de menús d’un polígon qualsevol. La meua filla entre
enfurrunyada, té mal despertar, i endormiscada no es va donar compte
que portava el seu estimat IPhone 4 en la falda i aquest ix volant per a
acabar estavellant-se en la vorera. El vidre tàctil es converteix en
un mosaic com els de Gaudí. El telèfon continua funcionant però
l’humor familiar ha caigut a terra amb l’aparell. Dinar de cares
llargues i càlcul del cost de la reparació.
El restaurant tenia aqueix aire de
venda castellana de decorat que tenen tants locals del centre
d’Espanya. Colors tan pesats i foscs com els mobles estil castellà.
No recorde si era així, però un sinistre tonell, un cap de porc
senglar i una portalada com de fortalesa no hagueren desentonat amb
la decoració del local. Per què Castella i el castellà han dominat
i dominen la concepció d’Espanya? Realment per paisatge, per
estil, per gust, per sentit de la cuina i per geografia en gens
s’assemblen tants erms eixuts, els escassos pobles escampats o els
masos abandonats amb la verdor de les nostres valls que es tanquen
amb una pinzellada infinita de blava turquesa. Els portuguesos
tindrien la resposta.
Des de Toledo s’arriba amb facilitat,
per impol·lutes autovies de nova planta, a l’antiga carretera que
connectava Madrid amb Extremadura, avui via ràpida. Per fi el sentit
radial de les autopistes ens deixava lliscar cap al sud. El paisatge
es fa un poc més variat. El pont amb tirants de Talavera de la Reina
es deixa veure però mai s’arriba. Navalmoral de la Mata, Almaraz
amb les seues tètriques instal·lacions nuclears es deixen de banda.
Els pobles castellans i extremenys tenen noms robusts completament
aliens a la nostra toponímia: Romangordo, Casas de Miravete,
Jaraicedo. Quasi la seua sonoritat és un reflex d’aqueix paisatge
dur que ha donat nom a la regió. Extremadura.
Paul Theroux, l’escriptor americà,
critica en un dels seus llibres a aqueixos viatgers que inicien la
narració de les seues experiències en el lloc de destí,
abruptament, perquè han arribat per aire i el vol peca de monotonia.
Doncs bé, nosaltres havíem arribat a Mèrida prenent el pols a la
geografia, fent una auditoria visual del paisatge des de València
fins una Mèrida que travessàvem en aqueix moment. En els temps de
crisi el cotxe guanya força de nou en el viatge familiar. Allí
estàvem. Embús sobre el Guadiana. A la dreta la impressionant
arcuació de carreus de granit rosat del pont romà. El sol començava
a declinar entre titànics ruixats que anunciaven tempestat pel nord.
Estàvem a Extremadura.
Comentarios
Publicar un comentario