Aigua i oli
Foto. Un grup d'adolescents fan cua front a un centre comercial
Una música suau
de jazz omplia el silenci de l'aula de reflexió del centre. Una professora
teclejava en l'ordinador les preguntes de l'examen d’anglès per als de tercer.
En dos pupitres dos alumnes s'eixancarraven en les cadires mirant amb fastig i
avorriment les parets. Al carrer sentia el soroll dels cotxes i les veus de les
mares que portaven als seus fills a les classes de la vesprada en el col·legi
de primària situat en la vorera de davant.
Laura, la
professora d'idiomes, aconseguia mirar per la finestra als més xicotets agafats
de la mà de les seues mares que arribaven xafardejant sobre allò diví i humà. —
Tan bonics de xicotets i tan pesats quan vénen ací— va pensar la professora
abans de continuar teclejant el text.
— Profe, vols que
t'ensenye la cresta roja que em vaig fer aquest estiu? — Va dir el més gran
dels dos. L'adolescent, de setze anys i encara amb trets infantils, era enorme
com un armari. Laura el va tindre dos cursos arrere. No era dels pitjors, però
pesat com el seu propi cos i malfaener com ell sol. Mai havia portat el material
de classe. Els seus pares, com de costum, desapareguts.
— Si vols traure
el mòbil ja saps que no pots. Està prohibit portar-lo a l'institut— Amb uns
quants anys la professora ja sabia que xiquets i gossos comparteixen aqueixa
pesada insistència que obri bretxes en el mur de les normes llevat que un es
tanque en banda com una cloïssa.
L'adolescent va
bufar en l'aire amb cara de fastig. L'altre observava silenciós sense entrar en
la conversa.
—Profe, perquè
han vingut els moros estos? —
En l'última
setmana s'havien integrat en el centre una dotzena d'adolescents en protecció
de menors en el centre de Mislata. — No els digues moros i han vingut perquè
viuen en la zona que pertoca a aquest institut—. L'adolescent es va regirar en
la seua cadira. — I com els he de dir profe? — Laura va pensar, —Quin pesat, no
em deixarà acabar—.
—
Com
vulgues, però de manera respectuosa. —.
— És que són
moros profe. I m'avorrisc. No puc traure el mòbil i llegir el periòdic? —
— Ja saps que no,
a més a més, ja em veus a mi, tinc coses que fer. Si tu anares d'una altra
manera per la vida estaries ocupat fent les teues coses i, tanmateix, no
estaries ací. —
— Jo no he fet res,
no sé per què m'han castigat.
— Alguna cosa
hauràs fet. Si vols que et diga la veritat és una llàstima que desaprofites el
teu temps com ho has fet des que vas arribar al centre. Hauries de pensar en el
teu futur. En uns anys estaràs treballant i quan més et prepares més
oportunitats tindràs. T'ho dic de cor —. Laura va parlar amb sinceritat. Des de
la seua perspectiva d'adult sabia que aquests fantotxes d'institut serien carn
de canó, peces menors en una maquinària cruel dels que manen i els que són manats.
— Mira, aquests immigrants m’ han dit que vénen amb moltes ganes d'aprendre. La
majoria volen ser mecànics. Fugen de països en guerra o molt pobres. Són gent
de la teua edat que s'ha jugat la vida per a vindre a Espanya. Si no t'esforces
en el futur igual són ells els que es porten el lloc de treball que tu voldries.
—
Alguna cosa es va
remoure en la consciència de l'alumne. Va mirar amb odi a la professora i li va
dir.
— Així és com
aquest país és una merda.
— Creus que és
just que et donen a tu un treball si hi ha algú més preparat que tu? Per què un
empresari hauria de contractar-te i no a una persona més preparada? No
sigues ximple i estudia, podràs construir el teu futur i evitar tindre un cap
que et diga el que has de fer i que tu hages de baixar el cap, encara que no
tinga raó. Si aprens a llegir, a
comprendre textos, podràs signar la hipoteca del teu pis sense que t'enganyen.
— La professora havia passat de la compassió a una indignació creixent per la
ceguesa que ja havia vist tantes vegades.
L'alumne mirava
ja amb odi a la seua professora.
— Saps? Tant de
bo tinguérem ací a Trump. M'alegre que haja guanyat. I quan puga votar votaré a
VOX. —
En aqueix moment
va sonar el timbre i els dos castigats van carregar amb unes motxilles
lleugeres de pes i van desaparèixer pel corredor. Laura va tancar el portàtil i
es va posar l'abric. Al carrer ja no hi havia xiquets, només adolescents que
treien ansiosos el telèfon o fumaven unes calades abans de perdre's pels
carrers del barri.
Quan eixia per un
centre ja buit va recordar a la germana de l'alumne. Sense ser una alumna
brillant havia sigut formal i treballadora. Tot el contrari del seu germà.
Sabia que estudiava en la universitat i era parella d'una altra alumna de
l'institut.
—Votarà a VOX—,
es va dir per a si mateixa.
Comentarios
Publicar un comentario