Entre Sant Josep i Sant Joan
El sol llueix
tímid aquest dia d'abril. No
fa tants dies que cremàvem el passat i prometíem començar un any sense els
vicis de l'anterior. Avui
el vent de ponent se’n porta una setmana en què cristianisme ha commemorat
l'èxit, la caiguda en desgràcia, la mort i la resurrecció de Crist. Milers
de penitents, conscients o no, han lluït la cucurulla del pecat cobert per la
màscara que amaga la personalitat del pecador. Desenes
de portadors han tret immensos baiards i carrosses amb imatges sagnants, amb
escenes de germanor, de traïció, de dolor, de mort i solitud. Als
costats una multitud expectant reviu l'espectacle anual entre eixordadors cops
de tambor i estridents tocs de corneta. Els
xiquets esperen les llepolies d'aquests misteriosos éssers que desfilen al costat
de trons il·luminats. Probablement
ells siguen els que perceben la màgia del ritual que els adults hem oblidat. La
Setmana Santa continua el ritme compassat de les llunes, de les marees i del
gir del planeta marcant la fi del cicle hivernal per donar pas a l'explosió de
la vida.
En el moment en què Crist ressuscita al so dels petards i els coloms que escapen al cel d'abril, es produeix l'estampida de pasqua en la qual els nostres escapen al camp, a la naturalesa i a la vida. Són dies en què cada racó de la muntanya, la setmana anterior deserta, s'ompli de gent desitjosa de combregar amb la natura.
Comptaven els meus pares en un vídeo que la meva filla va gravar per al col·legi, com la pasqua era el moment en què s'estrenava roba nova. Unes sabatilles corredores, recordava la meva mare, un vestit de percal per a les xiquetes, recordava el meu pare. La vida renaixia i els adolescents, els joves, executaven rituals de fecunditat i de transició d'una manera discreta, o no tant, que encaixessin en l'estricte marc de la religió jueva-cristiana. La xicona li preparava el dinar de pasqua al xicon i aquest es deixava estimar entre flor i flor.
Ens expressem com a societat en aquestes catarsis que anomenem festes, ens comuniquem d'una manera simbòlica de la qual tot just som conscients. L'ou a la mona representa la promesa de vida, la llonganissa de pasqua, un remot símbol fàl·lic. La llonganissa en els primers mesos de l'any ja existia en temps dels romans i l'Església Catòlica, sempre controladora, la va arribar a prohibir per considerar-lo un ritual obscè. D'altra banda els càntics de pasqua tradicionals insisteixen a parlar sobre nens que no aconsegueixen empinar el Catxirulo, o noies que no aconsegueixen el nuvi que desitgen. Pasqua era el moment en què la llibertat escapava per les escletxes del sistema entre penyals i pinedes.
El mite de l'etern retorn dels cicles que van i vénen, dels símbols que naveguen per les cavernes de l'inconscient col·lectiu entre l'etern esdevenir del sol, la lluna i els planetes. Sortir al camp aquests dies suposa recobrar la vida, ressuscitar de la mort i la foscor de l'hivern. S'acosta el solstici d'estiu. Aquesta nit farem foc perquè el sol no s'extingeixi mai, saltarem les flames per propiciar l'estiu i ens fondrem en aquest brou de vida que és el mar amb la vana esperança que no torne el cicle hivernal. Vana esperança. Tempus fugit.
En el moment en què Crist ressuscita al so dels petards i els coloms que escapen al cel d'abril, es produeix l'estampida de pasqua en la qual els nostres escapen al camp, a la naturalesa i a la vida. Són dies en què cada racó de la muntanya, la setmana anterior deserta, s'ompli de gent desitjosa de combregar amb la natura.
Comptaven els meus pares en un vídeo que la meva filla va gravar per al col·legi, com la pasqua era el moment en què s'estrenava roba nova. Unes sabatilles corredores, recordava la meva mare, un vestit de percal per a les xiquetes, recordava el meu pare. La vida renaixia i els adolescents, els joves, executaven rituals de fecunditat i de transició d'una manera discreta, o no tant, que encaixessin en l'estricte marc de la religió jueva-cristiana. La xicona li preparava el dinar de pasqua al xicon i aquest es deixava estimar entre flor i flor.
Ens expressem com a societat en aquestes catarsis que anomenem festes, ens comuniquem d'una manera simbòlica de la qual tot just som conscients. L'ou a la mona representa la promesa de vida, la llonganissa de pasqua, un remot símbol fàl·lic. La llonganissa en els primers mesos de l'any ja existia en temps dels romans i l'Església Catòlica, sempre controladora, la va arribar a prohibir per considerar-lo un ritual obscè. D'altra banda els càntics de pasqua tradicionals insisteixen a parlar sobre nens que no aconsegueixen empinar el Catxirulo, o noies que no aconsegueixen el nuvi que desitgen. Pasqua era el moment en què la llibertat escapava per les escletxes del sistema entre penyals i pinedes.
El mite de l'etern retorn dels cicles que van i vénen, dels símbols que naveguen per les cavernes de l'inconscient col·lectiu entre l'etern esdevenir del sol, la lluna i els planetes. Sortir al camp aquests dies suposa recobrar la vida, ressuscitar de la mort i la foscor de l'hivern. S'acosta el solstici d'estiu. Aquesta nit farem foc perquè el sol no s'extingeixi mai, saltarem les flames per propiciar l'estiu i ens fondrem en aquest brou de vida que és el mar amb la vana esperança que no torne el cicle hivernal. Vana esperança. Tempus fugit.
Comentarios
Publicar un comentario