NingĂș espera al gat. Relat publicat en el llibre XVIII Homenatge a la paraula




“El nombre dels que ens envegen confirma les nostres capacitats” Oscar Wilde

A finals d'agost la carretera que portava a Vegas del Duque es fonia davall d’un sol implacable que notificava el final de l'estiu i anticipava l'arribada de les primeres tempestes de la tardor. La parella de la GuĂ rdia Civil, dos tipus alts i fornits, un d'ells amb barbeta curta, xarraven mentre l'aparell de rĂ dio llançava esclafits i emetia la tĂ­pica verborrea d'ordres codificades, consignes i serveis a realitzar. A dreta i esquerra escapava veloç un paisatge pla dibuixat per les lĂ­nies de la carretera, de la via i dels llunyans sitges que trencaven la monĂČtona lĂ­nia de l’horitzĂł.- HĂČstia! Eixe tot terreny quĂš fa acĂ­?-  El caporal Ruiz va encendre els llums blaus del cotxe patrulla, va maniobrar fins a la vorera d'emergĂšncia i, no sense comprovar que ningĂș hi arribava, va donar la volta i es va acostar a l'enorme Hummer negre que, a uns centenars de metres, estava mig afonat en la terra d'un melonar amagat darrere un muntĂł de pedres i una immensa garrofera. Cautelosos, es van acostar fins a sobrepassar les finestres tenyides  posteriors i van aguaitar, endinsant el cap per la que estava entreoberta.

-A vore, a vore, central, central, acĂ­ GĂłmez-.- Endavant GĂłmez-, va grinyolar l'aparell.- AcĂ­ tenim un barĂł d'uns cinquanta anys, complexiĂł prima, pell bronzejada i pĂšl ros tenyit, llarg, arrissat. No manifesta signes vitals. Canvie-. En una primera inspecciĂł visual el cotxe va començar a revelar dades del propietari.- Quin cĂČctel “tio”, va dir Ruiz: Paperines, Ăšxtasi i haixix. Sembla que en va agafar una bona, el cabrĂł.-

En el sĂČl una llibreta de tapes gastades les pĂ gines de la qual el vent sec de ponent les passava com si fĂłra un lector invisible. Una lletra irregular, feta amb bic blau, omplia la quadrĂ­cula quasi sense parĂ grafs, en un tot continu. 

SĂłc “El gat”. Bo, em diuen tots el gat. En realitat, el meu nom oficial Ă©s Paco, perĂČ quan em vaig canviar el nom a Vanessa tots van passar de mi i em van continuar dient "El gat". AixĂČ m'ho van traure en el col·legi pels meus ulls verds, que no Ă©s per presumir, perĂČ poques els tenen. I jo, no Ă©s per res, perĂČ arreglada amb la meua faldeta i la meua cabellera rossa i arrissada tinc el meu pĂșblic. QuĂš collons!
 
El sergent GĂłmez llegia amb dificultat la cal·ligrafia del Gat a l'ombra d'una arbreda a la vora d’un melonar. Al fons, alçant una polseguera,  passava una furgoneta amb romanesos que anaven a fer la collita a algun dels camps escampats pel desert manxec. MĂ©s que llegir, botava de parĂ graf en parĂ graf. Mentrestant, les xitxarres pujaven la intensitat del seu cant i arribava a ofegar els sorolls dels cotxes que, de tant en tant, recorrien la recta carretera traçada a corda a uns dos-cents metres.
Este poble Ă©s una merda. Envejosos, sĂłn tots uns merdes i envejosos. Sempre els ha fotut que algĂș fora millor que ells. Envejosos. FastigĂłs  poble de merda! . VolĂ­eu veure'm afonat. No vos bastava de dir-me maricĂł. Al final li farĂ© cas a la Paqui i me n'haurĂ© d'anar lluny perquĂš Ă©s impossible viure amb gentola com vosaltres.

El jutge i els funcionaris suaven copiosament escorcollant el vehicle accidentat mentre l'empleat de la funerĂ ria apagava, amb el peu, la punta de cigarret que acabava de fumar. Una grua amb els llums ataronjats d’emergĂšncia, girant, alçava en l'aire el pesat mastodont negre de tres tones. El morro del vehicle somreia desdentat amb la seua roda dreta penjant com un membre dislocat i el costat bonyegut i ple de terra. A un gest del jutge, el cadĂ ver va ser introduĂŻt en un taĂŒt de plĂ stic negre, primer pas per a la dissoluciĂł de la comitiva que es va encaminar cap al poble entre vapors d'asfalt.

GĂłmez colpejava el teclat de l'ordinador omplint l'informe. Francisco Ponce LucĂ­a, Ă lies “El Gat”, 47 anys, domiciliat a... Sobre la taula un document nacional d'identitat amb una foto grisa i el rostre somrient del finat. En el despatx contigu, Ruiz i el capitĂ , que anava i tornava, interrogaven un tipus entrat en carns amb barba d'alguns dies que transpirava abundantment per les axil·les, fruit, amb seguretat, dels nervis, ja que l'aire condicionat creava quelcom aixĂ­ com una cova fresca en ple desert castellĂ . 

– I aleshores, per quĂš el va acomiadar de la seua empresa Sr. Muñoz? va preguntar el capitĂ .
-El Paco no era mal xic, saben? Quan era ell era ell, era responsable i bona gent. PerĂČ jo no vull drogues al meu taller,- va dir.- A mi, que fĂłra maricĂł me la suava, fins i tot sabĂ­em que es vestia de dona els caps de setmana, perĂČ aixĂČ, mire VostĂ©, aixĂČ, era cosa seua. PerĂČ al xic el va perdre la droga, millor dit, la mort dels seus pares li va fotre la vida i aixĂČ el va tornar boig-. Va parar un moment i va mirar al sĂČl, perdut en el seu relat. -El vaig acomiadar, Ă©s cert, fa mig any, perĂČ Ă©s que sempre provocava les bromes dels companys amb els seus caminars i, fotre, li ho havia dit una i mil vegades, si tornes a col·locar-te, no cal que vingues mĂ©s per acĂ­-. Em va enviar a la merda i em va llançar la ferramenta al cap.

GĂłmez ja havia emplenat les dades bĂ siques de l'atestat i va tornar a la llibreta trobada en el cotxe on l’havia deixada. 

Se’n recordaran de mi. Eixos dos del consultori sĂłn uns fills de putes. Quan no ho esperen es trobaran les rodes del cotxe punxades i tindran un recadet en la xapa. Van deixar morir ma mare. EstĂ  clar que tenia demĂšncia senil i no quedava res d’ella, perĂČ jo la cuidava, bo, Felipa la boliviana que tenĂ­em s'ocupava d'ella mentre jo estava al taller, perĂČ a ella no li va faltar de res. Estava molt malalteta, perĂČ ni el consultori d'este poble de merda funciona. Tres hores, tres, van tardar els cabrons en anar a atendre-la. Quan van arribar, no hi havia res a fer.
En una sala d'espera un transsexual, Juan GonzĂĄlez, Ă lies "Paqui" i un tipus fornit esperaven asseguts en cadires de carcassa metĂ l·lica i forro plastificat. En la paret, un retrat del rei Joan Carles I que, amb uns quants anys menys,  anava descolorint-se. Sobre la taula auxiliar, alguns exemplars de la "Revista de la Guardia Civil". Paqui sanglotava mentre unes grans gotasses li corrien el rĂ­mmel i li omplien la cara d'estranyes lĂ­nies negres que li donaven un aspecte de nino diabĂČlic mĂ©s que de dona maquillada.

-Fotre, perĂČ si Ă©s que jo l’estimava, perĂČ Ășltimament estava molt rar, tu ho saps. Estava inaguantable i li vaig dir que no volia saber mĂ©s d'ell. Pobre Paco, si jo t’haguera escoltat... -
-No et tortures, vinga, que ja saps que "El Gat" podia ser molt cabrĂł- li contestava el porter de Shodo. 

Almenys em vaig poder acomiadar d'ell. Va llegir el caporal GĂłmez. La quadrĂ­cula de la llibreta es diluĂŻa en eixa part del quadern entre allĂČ que pareixien taques d'un lĂ­quid vessat sobre el text temps arrere. SĂłc fill Ășnic, un bon fill, em vaig ocupar sempre d'ells. Mon pare era Antonio el Cabrillano. Els Cabrillano sempre ens hem dedicat a l'agricultura, en un altre temps al cereal i Ășltimament als melons, perĂČ aixĂČ no anava amb mi. Mon pare em deia - Paco, sigues un home, que aquest no Ă©s poble per a maricons-. Callava, perĂČ sĂ© que cada vegada que eixia a la discoteca s'avergonyia de mi. Almenys a ell el vaig poder veure morir i vam poder xarrar unes hores...

Passe per favor, li van indicar al porter de la discoteca. Nom, per favor.
- Pedro Romero, perĂČ tots em diuen "El coixo" ja sap, per la lesiĂł que vaig tindre de jove en el futbol-.
-Molt bĂ© Pedro, Conte’ns quĂš sap vostĂš del Sr. Ponce. “El Gat” li deien tots. No?
L'home va fer un sospir abans de començar a parlar pausadament.

-Si, El Gat. Ell solia vindre per Shodo des de fa anys. No era mal xaval, sap? Bo, dic era perquĂš estava molt raret des d'aixĂČ de son pare. Jo vaig anar amb ell a l'escola i mai em va agradar tanta merda i tanta broma per a fotre-li la vida. Aquest poble no Ă©s per a maricons, caporal, sap? El cabrĂł del Venancio li va traure el malnom de "El gat". Era pels seus ulls, hĂČstia, vaja ulls verds. Si haguera sigut una tia haguera mort per ells. PerĂČ aixĂČ, a l’escola, Gat, rogle de maulits i una vegada i una altra maricĂł, maricĂł, maricĂł.... Els xiquets sĂłn molt cruels. Sap VostĂ©? El xic sempre caminava amagat pels corredors perquĂš Ă©rem molt bĂšsties amb ell. Coses de xiquets. Ja s’ho imagina, no?. Damunt, Don Arturo, que era del Moviment, ja sap com les gastaven, li donava de bescollades en quan parlava amb veu de dona... Ens deixava fer, VostĂ© sap, Senyor caporal, “perquĂš es fera un mascle”, deia, “Siga un home Ponce”, bescollada i li repetia, “siga un home, collons!”

En l'altra habitaciĂł, el sergent seguia capficat en la lectura. Segons pareix, el pare va estar ingressat uns mesos en la residĂšncia d'ancians, com contava la llibreta. 

Jo li deia a la supervisora que pintaren les parets i obriren finestres, que allĂČ era claustrofĂČbic. Mon pare vivia resignat bavejant en una cadira de rodes. Em posava malalt de veure’l  en la sala de la televisiĂł com un mĂ©s del cor de vells decrĂšpits, de zombis inerts remugant en silenci amb la vista perduda davant d'una pantalla amb el "SĂĄlvame de Luxe" a tota canya. El treia al pati, me’l portava al jardĂ­ posterior i xarrĂ vem. SĂ© que m’estimava, perĂČ fotre, jo no podia ser qui ell volia. Jo era jo.
Em van cridar fins a deu vegades per a acompanyar-lo a urgĂšncies. Ja se sap, coses de vells, la sonda embossada, una infecciĂł, el sucre baix o qualsevol altra merda. L’Ășltima vegada vaig saber que seria diferent. En l’ambulĂ ncia ens mirĂ vem amb estima i ell callava amb els ulls plens de llĂ grimes...

Em vaig quedar a soles. I per a quĂš volia jo les terres? Per a res. AixĂČ no anava amb mi. Em vaig fumar els diners. Primer va ser l’Hummer. Passada de cotxe tio! Seients de pell, Pantalla de DVD i tres tones de metall per a acovardir a la basca. DesprĂ©s em vaig fer amb Rocko, el mastĂ­ que li vaig comprar al Chincheta. AixĂ­ aprendrien a respectar-me.
Me cague’n l’hĂČstia, l'estiu del 2013 va ser una passada. A Eivissa a ningĂș li importa una merda qui eres i em vaig fondre cent dels grans, com tot un senyor. En la meua vida havia vist tant de tio bo. PerĂČ vaig haver de tornar perquĂš em vaig passar cent pobles, hĂČstia puta... Este poble Ă©s hipĂČcrita, si jo contara quant de tio que va a missa Ă©s maricĂł deixava mitja esglĂ©sia buida. PerĂČ bo, em treia els meus dinerets i em va donar per a unes quantes paperines i algunes nits fins a les tantes sense cremar allĂČ que em quedava dels pares. Va haver-hi dies que tota la discoteca estava en peu mentre jo ballava amb els meus “shorts” i la meua brusa fĂșcsia. Quina passada, quina marxa!

El caporal Ruiz seguia prenent nota de la declaraciĂł del porter de la discoteca que per moments es situava en paral·lel al relat de la llibreta que ja quasi acabava el sergent GĂłmez. –QuĂš va passar, doncs, anit?

-Ell semblava no adonar-se’n. Clar, estava sempre molt col·locat. Amb els seus pantalonets curts estava patĂštic i si ballava ja era la conya general. PerĂČ anit es va passar deu pobles. Jo no sĂ© quĂš portava ficat en el cos perĂČ caminava baralladĂ­s. El cabrĂł del Venancio va començar una altra vegada amb el "miau, miau, miau" mig borratxo i el Gat no anava molt fi. Els vaig haver de traure desprĂ©s que es donaren d'hĂČsties; que jo no tolere embolics siga qui siga. Va eixir al pati bramant. Portava la brusa rosa i les seues bĂłtes a floretes, les ungles pintades en blau elĂšctric i el seu pĂšl ros de pot arrissat. La veritat Ă©s que si no sabera el que ha passat faria riure nomĂ©s recordar el seu aspecte. Va començar a cridar quan el vaig empentar fora. Estava eixit. “-Merdes, que sou uns merdes, poble d'envejosos. ¡Fills de putes!”, deia.” Mai m'heu suportat perquĂš no valeu una puta merda-“. El gos el va veure vindre i es va amagar davall del cotxe. L’estimava amb bogeria perĂČ quan es col·locava li podia fotre palisses de mort. “-Fill de puta, ix del cotxe, fill de puta, obeĂŻx,-” li deia, perĂČ l'animal estava atemorit. Em vaig acostar i li vaig dir que deixara el gos en pau i se n’anara o avisava la policia. Per fi, amb un pal de ferro i desprĂ©s de moltes pedrades, va traure el xitxo i d'un puntellĂł el va fer pujar al cotxe.-
-Si, caporal, si. Se’n va anar ell sol amb el cotxe conduint com un boig. El Venancio va continuar la farra al pub i, pel que sĂ©, se’n va anar a dormir la mona a “Venus”. Diuen que passa mĂ©s temps allĂ­ que amb la dona. Pobra...-

 El transsexual va ser el segĂŒent a declarar.

-No, en absolut. No Ă©s que tinguera enemics declarats. Paco era bona gent perĂČ aquest poble Ă©s aixĂ­. No el van deixar viure en pau. Jo li vaig dir que ens n’anĂ rem a Madrid que allĂ­ a ningĂș li importa qui eres ni quĂš fas. Sempre li ho vaig dir, perĂČ no sĂ© quĂš volia demostrar en este poble que mai el va voler. Eixa nit estava molt passat de rosca i el vaig enviar a cagar. Aleshores es va ficar amb ell el Venancio. Puta misĂšria, a quina mala hora... Qui anava a pensar...!-
L’immens tot terreny enfila la recta que es perd en la plana infinita. Brama mĂșsica canyera en els altaveus.  Ă‰s una nit clara amb estreles que ballen i parpellegen a milers. Els ulls verds de "El Gat" estan vidriosos i fixos en cada far dels cotxes que  es creuen. “El Gat” estreny l'accelerador a fons i el paisatge es convertix en un confĂșs tĂșnel que escapa en rĂ fegues per tots els costats.
La fossa comuna de Vegas del Duque estava a l'altre costat de la tĂ pia on una vegada van ser afusellats els rojos del poble. Venancio l’enterrador del poble ho sabia de son pare. Cinc persones entre coneguts i parents s'havien donat cita per acompanyar-lo des del depĂČsit de cadĂ vers al cementeri i observaven silenciosos les operacions. Una palada desprĂ©s d'una altra i la tapa del fĂšretre de plĂ stic va quedar coberta de terrossos i pedrots. Venancio es va parar i amb l’avantbraç es va eixugar el front. MaricĂł de merda, va pensar.
A la llunyania imponents nĂșvols amb forma d'enclusa rugien amenaçant de portar la pluja en unes hores.

Comentarios

Entradas populares de este blog

No era el dia, no era la millor ruta. Penya Roja de la Serra de Corbera.

Animaladas

Andrés Mayordomo, desaparecido un día como el de hoy